تبلیغات

وبسایت رسمی هوش سیاه 2 - ساخت سری سوم "هوش سیاه" نیازمند شرایط مناسب است


نویسنده :هوش سیاه
تاریخ:چهارشنبه 12 تیر 1392-10:05 ق.ظ

ساخت سری سوم "هوش سیاه" نیازمند شرایط مناسب است



به گزارش خبرنگار باشگاه خربرنگاران؛ بعداز ظهر روز  دوشنبه(دهم تیرماه) نشست نقد و بررسی سریال «هوش سیاه» در غالب چهل و یكمین برنامه خانه فیلم فردوس با حضور مسعود آب پرور (كارگردان)، سید مرتضی فاطمی (تهیه‌کننده)،آرش قادری(نویسنده)،مجید واشقانی،سودابه بیضایی،یغما یارعلی،كاوه مهدوی،امیر مومنی پور،ارسلان قاسمی (بازیگران) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

به گزارش خبرنگار باشگاه خربرنگاران؛ بعداز ظهر روز  دوشنبه(دهم تیرماه) نشست نقد و بررسی سریال «هوش سیاه» در غالب چهل و یكمین برنامه خانه فیلم فردوس با حضور مسعود آب پرور (كارگردان)، سید مرتضی فاطمی (تهیه‌کننده)،آرش قادری(نویسنده)،مجید واشقانی،سودابه بیضایی،یغما یارعلی،كاوه مهدوی،امیر مومنی پور،ارسلان قاسمی (بازیگران) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدرضا لطفی منتقد برنامه عنوان كرد جمشید گرگین علیرغم میل بسیار زیادش برای حضور در این جلسه به دلیل سفر نتوانست اینجا باشد،اما یادداشتی را به من دادند كه تاكید داشتند آن را حتما برای مردم بخوانم.
پس از ان یادداشت گرگین خوانده شد كه در قسمتی از آن آمده بود مدتها بود كه خودم،خود را ممنوع التصویر در جلوی دوربین كرده بودم و زمانی هم كه از دفتر آب پرور با من تماس گرفتند تازه از سفر آمده بودم و موهایم را هم تراشیده بودم.این موضوع را دستیار آب پرور گفتم،اما به اصرار دوستان قرار ملاقاتی گذاشته شد و من توفیق حضور در این كار را پیدا كردم و جلوی دوربین مسعود آب پرور قرار گرفتم به زعم من تماشاگر،و نه بازیگر هوش سیاه،این سریال متفاوت ترین مجموعه ای است كه من در این چند سال دیده ام و این موفقیت را به مسعود آب پرور و سایر همكاران صمیمانه تبریك می گویم.
پس از این نامه لطفی درباره هوش سیاه 2 گفت وقتی كاری مورد استقبال قرار می گیرد و در آن استانداردهایی رعایت می شود و به شعور مخاطب توهین نمی شود،باید به ان كار دست مریزاد گفت.فارغ از هرگونه نقد و ایرادی اول از همه باید به تیم و گروه هوش سیاه 2 تبریك گفت.كاملا مشخص است كه برای ساخت این كار زحمت كشیده شده است و مخاطب شناسی صورت گرفته است.قطعا هوش سیاه بی عیب و نقص نیست و مشكلاتی دارد،اما فكر می كنم خروجی كار آن قدر محاسن دارد كه عیب ها چندان به چشم نمی آید.از نكات به شدت مهم و خوب كار شناخت مدیوم تلویزیون و ابزار رسانه توسط سازندگان و خصوصا نویسنده و كارگردان بوده است كه فهمیده بودند در دنیای پر سرعت امروز قدم اول جذب مخاطب است.هوش سیاه 2 خوشبختانه نسبت به سری اول از سرو شكل بهتری برخوردار است و این یك امتیاز است.متاسفانه ما در كشور در ژانر و گونه پلیسی و اكشن به شدت ضعیف و ناتوان هستیم.هزار و یك دلیل برای این ضعف وجود دارد،اما اغراق نیست اگر بگوییم این مجموعه خصوصا و خصوصا از لحاظ تكنیكی باب جدیدی را در سریال سازی باز كرده است.از نكات قوت دیگر این كار رعایت درست قواعد ژانر بوده.حال در مورد نقاط ضعف كار می توان به معلق ماندن میان یك اثر ایرانی صرف و یك پلیسی بین المللی و حتی آمریكایی سخن به میان آورد،همچنین از موارد دیگر موضوع جرائم اینترنتی است كه چون هنوز برای خیلی از ایرانی ها ملموس و اتفاق افتاده نیست می توانست به گونه ای با ان برخورد شود كه مردم بیشتر این بستر را حس كنند و با آن درگیر شوند.
 
در ادامه این نشست و پس از نظر منتقد جلسه مسعود آب پرور عنوان كرد: همه چیز با فیلم سینمایی قتل ان لاین شروع شد.در ان فیلم سیمافیلم پنجاه درصد شریك بود و در زمان اكران ان،یعنی در سال 85 مدیر وقت سیما فیلم به بنده گفتند كه خیلی حیف است كه چنین تجربه خوب و جوانانه ای كه ارتباط مستقیم با تكنولوژی دارد در قالب یك فیلم سینمایی پایان بگیرد و باید آن را به شكل سریال ادامه داد.
همین موضوع باعث شد تا ما به اتفاق6،7 محقق و نویسنده با مراجعه به پرونده های اداره آگاهی  شروع به قصه سازی كردیم و 8،9 قصه تصویب شده بود كه آقای قادری به كار اضافه شدند و شخصیت كامران خلق و ساخته شد و این مسیر دادامه پیدا كرد.فكر می كنم اگر ما در این مجموعه موفقیتی داشتیم به این برمی گردد كه تیم ما نقشه راه داشت.یعنی ما از نیمه اول تولید هوش سیاه یك اینتصمیم را گرفتیم كه آن را ادامه دهیم و آن را مبسوط كنیم.
به هنگام شروع تولید هوش سیاه دو ما خودمان برای خودمان یك شرط گذاشتیم كه هوش سیاه 2 زمانی باید تولید شود كه از سری قبل یك سر و گردن بالاتر باشد.ما در واقع با خودمان رقابت داشتیم و رقیب ما هوش سیاه یك بود.پس این چالش با خودمان خیلی جدی بود.توجه داشته باشید كه در كار پلیسی باید قواعد ژانر حتما رعایت شود و متاسفانه در كشور ما سوء تفاهم سینمای بومی و سینمای ملی باعث می شود تا خیلی چیزها بهم بریزد.این قواعد ژانر كه زبان بین المللی یك كار تصویری است گاها زیر چرخ دنده های سینمای بومی گیر می كند.سینمای پلیسی یكی از قربانیان بزرگ این موضوع است.
 
پس از این توضیح آب پرور بیان داشت كه بعضا از من درباره ساخت سری سوم سوال می شود.من در همین جا می گویم كه بارها و در تلویزیون و نزد مدیران اعلام داشته ام كه من برای هوش سیاه تا صد قسمت برنامه و ایده دارم و می توانم آن را پركشش و جذاب ادامه بدهم.اما موضوعی كه این وسط وجود دارد این است كه ما در حین ساخت مجموعه هوش سیاه 2 شرایط خیلی سختی را پشت سر گذاشتیم و بی شك اگر بخواهم هوش سیاه 3 را بسازم باید از هوش سیاه 2 بهتر باشد و تا زمانی كه این شرایط احراز نشود امكان ندارد كه ان را كار كنم.من برایم مخاطب بی نهایت اهمیت دارد و به آنها احترام می گذارم،برای همین اگر یك درصد احساس كنم كه این شرایط مهیا نیست چنین خیانتی را مرتبك نمی شوم.
پس از مسعود آب پرور نوبت به سید مرتضی فاطمی رسید كه وی در صحبت های خود گفت:
در ابتدا جا دارد تا از تمام عوامل این مجموعه كه این جا حضور ندارند تشكر كنم،خصوصا بچه های پشت دوربین كه زحمت زیادی می كشند و كمتر دیده می شوند.اما در مورد هوش سیاه باید بگویم كه با صحبت های آب پرور در مورد هوش سیاه 3 به شدت موافق هستم.ما به هیچ عنوان حق عقب گرد نداریم و واقعیت این است كه هوش سیاه با توجه به استانداردهای صداوسیما در نزدیكی قله قرار دارد و تمام دستگاههای مربوط باید برای ساخت چنین كاری كمك كنند و نباید تمام انتظارات را فقط از سازمان صداوسیما بخواهیم.مجموعه هایی از این دست پروژه های ملی هستند،به مردم احساس امنیت می دهد و نشان می دهد كه پلیس آنها هوشیار است و با علم روز آشنایی دارد و این دست آورد كمی نیست.اما متاسفانهبا وجود این موارد مثبت و ملی صفر تا صد این كار توسط صدا و سیما تولید گردید و ناجا به جز تجهیزات و ادوات كه به تمام كارها كمك می كند و در اختیار همه قرار می دهد كوچكترین كمكی به ما نكرد.هرچند آقای احمدی مقدم دغدغه مشاركت مالی با این كار را داشتند و متوجه این خلاء و فرهنگ سازی بودند،اما ظاهرا بدنه اجرایی سیستم ایشان مانند وی دغدغه مند نیستند و در هرصورت كمكی از سوی آنها به ما صورت نگرفت.خیلی ها فكر می كنند برای این كار هزینه ای به مراتب بیشتر از سریال های دیگر شده است،در صورتی كه ردیف بودجه هوش سیاه 2 ردیف الف و مطابق با سایر سریال ها بود و نه بیشتر و تازه بودجه ما برای 26 قسمت بود و كار تبدیل به 35 قسمت شد با همان بودجه 26 قسمت.
به راستی چقدر باید هزینه كرد تا احساس امنیت را در مردم زنده نمود؟سیاست گزاران كلان سازمان بر این باور بودند كه بهتر است این مجموعه در برهه انتخابات پخش شود تا این حسی امنیت در مردم بیدار شود و بیشتر شكل بگیرد و مردم و مخاطب از ماهواره ها به تلویزیون برگردند و پای آن بنشینند.اینها واقعا دستاورد است.پیش تولید این مجموعه در سال نود آغاز گردید و در فروردین نود و دو در كشور تركیه فیلمبرداری این كار پایان گرفت،البته نگارش كار زمان بیشتری برد.
آرش قادری هم در این جلسه گفت: ما در سری اول تصمیم گرفتیم تا مردم را با مقوله جرایم اینترنتی آشنا بكنیم و بگوییم كه  چنین چیزی وجود دارد.ما این اور تور را رفتیم و در سری دوم كه مردم به آگاهی رسیده بودند موضوع را گسترش دادیم.در رابطه با ساخت سری سوم و این موارد صحبت شد،اجازه بدهید من نكته ای را بگویم.خیلی از دوستان به من ایراد می گیرند كه چرا  شروع سری دوم تا هشت،نه قسمت در زندان می گذارد؟این جواب دقیقا همان بحث سری سوم و چهارم و پنجم است.به خدا اگر از ابتدا به ما می گفتند كه مجموعه چند فصلی بنویس من در انتهای سری اول شخصیت كامران را به زندان نمی انداختم كه بعد مجبور شوم در سری بعد هشت،نه قسمت صرف داستان چینی بیرون آمدن او بكنم.متاسفانه این اصلا خوب نیست كه از ابتدا انتهای راهت مشخص نباشد.مثلا من همین الان صد قصه برای همین كار دارم،اما معلوم نیست كه سری بعدی قرار است ساخته بشود یا نشود.همان طور كه آقای آب پرور گفتند تازه در اواسط و اواخر كار بود كه معلوم شد سری دومی هم می خواهد ساخته شود.متاسفانه ما تصمیم گیر نیستیم و تنها تصمیمات دیگران را اجرا می كنیم. از این رو خیلی چیزها دست ما به تنهایی نیست.اجازه بدهید مثالی بزنم.من در این كار سیناپس ننوشتم و قصه را یك ضرب جلو می بردم،این شخصیت ها بودند كه پیش می رفتند و من نویسنده را با خود به جلو می كشیدند و فكر می كنم این سیال بودن در كار خیلی كمك كرد كه همه چیز خشك و مهندسی شده نباشد.اما در تلویزیون شما باید در ابتدا سیناپس كار را كامل بنویسی تا انها از روی آن قضاوت كنند.نمی گویم كار بیراهی است و شاید حق هم دارند كه بدانند،اما همین اعتماد در این كار یك اتفاق خوب را رقم زد.بعضی اوقات اعتماد باعث پیشرفت بیشتر می شود.
پس از صحبت های آرش قادری، سودابه بیضایی بازیگر این مجموعه در پاسخ به این پرسش كه   شما تجربه بازی در كارهای اكشن را داشته اید،چه چیز این كار باعث شد تا خروجی كاری متفاوت با سایر تجربه های دیگر بشود؟ و همچنین درمورد نقش سروان عزیز چه نظری دارید؟گفت: من فكر می كنم زمانی یك مجموعه یا فیلم می تواند مخاطب خود را جذب كند و موثر باشد كه كارگردان و تهیه كننده شرایط لازم را برای ساخت یك كار خوب فراهم كنند.فكر می كنم بزرگترین دلیل موفقیت هوش سیاه از نظر من بازیگر كارگردان و تهیه كننده كار بودند كه این شرایط را در زمان تولید فراهم كردند.كارگردانی كه سر صحنه به تمام اجرای كارش مسلط باشد و به امید تدوین و موسیقی و كارهای پست پروداكشن نباشد به گروه انرژی می دهد.من این انرژی را در تمام طول فیلمبرداری داشتم و این نیرو را از آقای آب پرور می گرفتم.شاید تنها نگرانی من این باشد كه دوست داشتم مردم پلیس را بهتر بشناسد،به عنوان مثال سروان عزیزی نباید فقط به عنوان یك پلیس شناخته شود،مخاطب باید تمام ابعاد یك پلیس را ببیند و با خوبی ها و بدی های او به عنوان یك انسان آشنا شود.همه ما آدمها پیچیدگی هایی داریم و پلیس هم یك انسان است.پلیس فقط یك پلیس با لباس فرم نیست،او پر از خوبی ها و بدی ها و هوشمندی ها و اشتباهات و احساسات است.
مجید واشقانی در این نشست درباره نحوه حضورش در هوش سیاه 2این طور توضیح داد كه:بی تعارف می گویم،وقتی كارگردانی در سطح آقای آب پرور به یك بازیگر پیشنهاد كار می دهد،بازیگر ناخود اگاه وسوسه می شود.برای من نیز این اتفاق افتاد و من فیلمنامه را نخواندم و تنها یك ربع با ایشان حرف زدم و بعد منتهی به قرارداد شد.برای من خیلی مهم بود كه اولین جایی كه ایمان را می بینیم كجاست و در چه شرایطی است؟چیزی كه مرا خوشحال كرد ورود با خاصیت این كاركتر بود كه منجر به كمك به شخصیت كامران گردید.به هرحال چند قسمت گذشته بود و تماشاگر می خواست كشف كند كه كامران بالاخره به چه شكلی از زندان فرار خواهد كرد؟این حضور هوشمندانه كاركتر نشان از زیركی نویسنده و كارگردان داشت و من بازیگر هم از آن استقبال كردم.معتقدم  بازیگر در هر ژانری كه بازی می كند،اگر ارتباطش را با تماشاگر از دست بدهد تماشاگر را از دست داده است و اصلا دیده نخواهد شد حتی اگر موثرترین نقش فیلمنامه باشد.همواره سعی كرده ام در هر گونه و نقشی اعم از مثبت و منفی كه بازی می كنم طوری ایفای نقش كنم كه تماشاگر آن را دوست داشته باشد.چون اگر برای بیننده جذاب باشی نقش ات هرچقدر هم كه كوتاه و بلند باشد دیده می شود و مخاطب از دیدن تو لذت خواهد برد.  
یغما یارعلی هم در راستا این نشست و این كه نوع حضورش در این مجموعه با توجه به پشتوانه تاتری اش گفت كه: اساسا بازیگرانی كه از خواستگاه تاتر می آیند به علت شرایط تاتر و آموزش هایی كه در انجا می بینند بازیگران پخته ای هستند برای ایفای طیف گسترده و وسیعی از نقش ها.البته این نكته منفی وجود  دارد كه گاها می گویند بازیگران تاتر خیلی اگزجره و درشت بازی می كنند و باور پذیری در انها كم است.شاید این حرف در بعضی موارد درست باشد و بطور كل رد نیست،اما فكر می كنم بازیگری در این زمینه موفق می شود كه هوشمند باشد و یك بالانس بین مدیوم تاتر و تصویر برای خودش ایجاد كند و قاب و تصویر را بشناسد.آن وقت است كه ان اتفاق خوب رخ می دهد و بازیگر شكوفا می شود.من در هوش سیاه 2 نقش بندی نداشتم،اما به دور از هر تعارفی می گویم كه بعد از كار با كیانوش عیاری و مجموعه دكتر قریب این تجربه یكی از شیرین تریت و با ارزش ترین كارهای من در پرونده كاری ام بود.دلیل قبول این نقش بدون در نظر گرفتن متر و اندازه ان شخص مسعود آب پرور بود كه بسیار از وی آموختم و این تجربه را با افتخار یكی از بهترین هایم می دانم.
ارسلان قاسمی دیگر بازیگر این مجموعه نیز در توضیحات خود این طور بیان كرد كه: معیار من برای انتخاب نقش قطعا فیلمنامه و كارگردان است.من همیشه در پی پیشنهاداتی كه می شود فیلمنامه را حتما می خوانم،البته این بار این فرصت پیش نیامد و شاید علت ان این بود كه من در سری اول نقش محوری داشتم و وقتی كاری كشش پیدا می كند كه ادامه یابد من به عنوان یكی از كاركترهای سری قبل باید همراه می شدم.به نظرمن شخصیت سهیل پتانسیل بالایی داشت هرچند ممكن است از لحاظ كمیتی دستخوش تغییراتی شده باشد،اما قطعا از لحاظ كیفیتی چیزی از ان كاسته نشده و برای من این كیفیت از هر چیز دیگری مهم تر است.فكر می كنم اینترنت یكی از تفریحات اصلی نسل من به حساب می آید.بر این باورم كه هوش سیاه توانسته این اگاهی را به هم سن و سالان من بدهد كه شمایی كه پای اینترنت هستی،چنین اتفاقاتی برای تو هم می تواند رخ بدهد و همچنین بر این باورم كه این موضوع در حد یك اگاهی است،یعنی كاربری كه مجموعه را می بیند نمی گوید كه این اتفاقات حتما برای من هم هست.این نكته را گفتم تا اذعان داشته باشم كه عقیده دارم موفقیت این مجموعه در همین اگاهی دادن است.
در ادامه  كاوه مهدوی و امیر مومنی پور نیز هركدام خیلی كوتاه توضیحاتی را بیان كردند.
مهدوی در ابتدا عنوان كرد كه: هوش سیاه 2 اخرین كار من بود و بد نیست بدانید كه اولین كار من مربوط به سیزده سال پیش است كه ان هم با آقای آب پرور بود.در ان زمان مشوق من برای این كار آقای آب پرور بودند كه مرا به كلاس های مختلف معرفی كردند.جالب است بگویم كه الان كه اولین و آخرین كارخود را نگاه می كنم می بینم چقدر آقای آب پرور كار به كار به جنس زندگی نزدیك شده اند و همین است كه وقتی هوش سیاه پخش می شود تماشاگر شخصیت ها را باور می كند.این نگاه جلو رونده ایشان یكی از امتیازات وی به حساب می آید كه یكی از علل موفقیت های ایشان است.
مومنی پور نیز گفت: همواره عطش كار كردن با مسعود آب پرور را داشتم و زمانی كه از دفتر ایشان با من تماس گرفتند بیشتر از انكه نقش برایم اهمیت داشته باشد حضور در این كار مهم بود.خاطره اولین روز فیلمبرداری در این مجموعه یكی از ماناترین اتفاقات زندگی ام تبدیل شد.وقتی كه نقش سروان اشتیاق به من محول شد گفتند كه این فرد پلیس سایبری است و من راستش تا ان زمان شناختی از پلیس سایبری نداشتم و بعد فهمیدم كه چه دیالوگ های تخصصی این رشته دارد و روز اول هم از شانس من یك كلمه سخت اكسس پوینت مرا مجبور به گرفتن ده برداشت كرد،اما آقای آب پرور با چنان روانشناسی این قفل را در من شكستند كه كم كم خود نیز باور كرده بودم كه یك پلیس سایبری هستم و اطلاعات زیادی در این زمینه دارم.
 



هانیه
جمعه 21 تیر 1392 11:50 ق.ظ
مجید واشقانی دوستت دارم
سیما
پنجشنبه 20 تیر 1392 12:04 ب.ظ
هوش سیاه 1.2هردوتاش عالی هنرپیشه ها عالی دیالوگا عالی بدمن داستان خبلی باهوش تر از پلیسا که تو تلویزیون ایران سابقه نداشت ولی اخرش واقعا سرهمبندی بود تنها صحنه ای بود که حرص منو در اورد
ساحل
چهارشنبه 19 تیر 1392 06:54 ب.ظ
سلام واقعاسریال عالی بودولی قسمتهای آخرکمی مبهم بود وانگارسعی شده بودسریع تمامش کنن
یگانه
چهارشنبه 19 تیر 1392 01:41 ب.ظ
سلام وبتون خیلی عالیه من عاشق هوش سیاه هستم و خواهم بود
اگر به وبم بیاید متوجه میشوید که من از طرفطار های کیکاووس یاکیده هستم لطفا خواهش میکنم که باهم تبادل لینک کنیم.ممنون از زحمات آقای آب پرور و همه عوامل پشت صحنه.


ابزار وبمستر